De-a lungul timpului petrecut la un loc de muncă orice angajat acumulează o vechime mai mică sau mai mare. Demonstrarea vechimii la schimbarea locurilor de muncă sau la pensionare nu este posibilă în lipsa unei adeverinte de vechime. Din 2020, aceasta adeverinţă nu mai este cerută la pensionare.
Când este utilă o adeverință de vechime?
Adeverinţa de vechime devine utilă când cartea de muncă este scoasă din uz, ea demonstrează istoricul profesional al angajatului. Cel care o eliberează este chiar angajatorul şi cererea acesteia va putea fi făcută ori de câte ori doreşte angajatul. Foştii angajatori au în continuare obligaţia să elibereze adeverinţa de vechime chiar dacă angajaţii nu mai lucrează de mult acolo.
Eliberarea adeverinţelor de vechime se va face în maxim 15 zile lucrătoare începând cu data solicitării lor. Dacă angajatorul nu se conformează amenzile aplicate ajung şi la 1.000 de lei, cu amendă minimă de 300 lei. Angajatul are obligaţia să se adreseze ITM dacă angajatorul refuză eliberarea adeverinţei de vechime.
Din 2011 cărţile de muncă sunt înlocuite de registrul general de evidenţă a salariaţilor, REVISAL, înregistrat la ITM obligatoriu. În registru apar data legate de salariaţi, datele de la care au fost angajaţi, funcţia, ocupaţia, conform COR, tip contract, data încetării contractului de muncă.
Eliberarea adeverinţelor de vechime se realizează doar pe baza registrului de evidenţă, fiecare adeverinţă va certifica activitatea desfăşurată, durata contract, salariu, vechime în muncă. Şi ITM eliberează astfel de documente doar pe baza înregistrărilor din sistemele proprii.
Obţinerea adeverinţei de muncă se va realiza după ce se depune o cerere scrisă către angajator, la reprezentantul acestuia în relaţie cu angajatul, de obicei un angajat Resurse Umane. Dacă firma unde ai lucrat s-a desfiinţat, a dat faliment, nu mai există, aceste adeverinte de vechime sunt eliberate de la ITM. Când un angajat îşi încetează activitatea angajatorul eliberează adeverinţa de vechime obligatoriu, în care se specifică în mod clar durata activităţii, suma de bani primită, vechimea în muncă, în specialitate.
Eliberarea unei adeverinte de vechime şi ce trebuie să conţină
Cât despre conţinutul unor adeverinte de vechime, acestea nu au formate standard, se întocmesc oricum doreşte angajatorul şi cum poate, dar toate informaţiile esenţiale deja amintite trebuie să facă parte din aceast document. Informaţiile esenţiale din adeverinţele de vechime sunt: date identificare angajat, date identificare societate, tip contract de angajare, durata activităţii, ocupaţia sau funcţiile deţinute de către angajat, modificări asupra contractului individual de muncă, salariu sau sporuri şi indemnizaţii primite, grupa de muncă, absenţe şi zile de concediu fără plată, data încetării contractului şi motivul. Cu un soft de resurse umane gestionarea acestor adeverinţe de vechime este mult mai simplă.
Din 2025 salariaţii îşi vor putea descărca şi on-line adeverinţe de vechime via REVISAL, însă până atunci toate procedurile descrise deja sunt valabile. La încetarea contractului de muncă se eliberează automat adeverinţa de vechime conform HG 905, cu toate datele importante specificate în mod clar şi un extras din Revisal.
La privat nu există modele de adeverinţa de vechime, dar toate datele esenţiale trebuie să se regăsească în adeverinţe, indiferent de cum arată şi de forma lor. În cazul bugetarilor, modelul de adeverinte de vechime este standardizat şi este stabilit clar prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008. Chiar dacă o casă de pensie teritorială are acces la Revisal tot este nevoie de adeverinţa de vechime eliberată de angajator sau de ITM, în unele situaţii, asta când se solicită drepturile legale. Tot timpul vei avea şi extrasul din Revisal ataşat adeverinţei de vechime indiferent cum o obţii.
Eliberarea adeverinţelor de vechime de la ITM se va face mereu în baza cererilor scrise şi cu plata unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV. Deţinătorul autorizat al arhivei angajatorului va fi singurul ce îţi poate dovedi vechimea în muncă, în baza documentelor arhivate, dacă există situaţii în care firma la care ai lucrat a fost radiată. Dacă nu există documente întocmite de firma radiată se reconstituie vechimea în munca prin adresarea directă Casei Naţionale de Pensii Publice şi prin solicitarea Adeverinţei de Stagii de Cotizare.
Perioadele considerate vechime în muncă
Când nu se soluţionează cererea, solicitarea ta poţi să dai în judecată CNPP şi hotărârea judecătorească obţinută prin care se recunoaşte vechimea în muncă va înlocuit documentul dorit.
Principalele perioade ce pot fi asociate cu vechimea în muncă: concediul de risc maternal, cel de maternitate, pentru creşterea copilului, perioada de studii militare sau pentru agenţi poliţie, concediu de acomodare, când este vorba despre adopţii, concediu îngrijire copil bolnav, concediu de odihnă, perioada invaliditate, perioada primire ajutor social, perioada serviciu militar în termen, concediu incapacitate de muncă, concediu studii, concediu fără plată de cel mult 30 zile pe an, concediu pregătire profesională, cursuri pregătire profesională, suspendarea din funcţie anunţată anterior.
Mai nou, vechimea în muncă acumulată se află prin crearea unui cont pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) şi logarea în cont, acolo unde angajaţii vor vedea grupată lunar sau anual situaţia lor în privinţa vechimii acumulate deja. Aceste adeverinte de vechime sunt utile şi la pensionare, şi la obţinerea ajutorului de şomaj, dar şi când se schimbă locul de muncă.